Det händer mycket i korvens hemland

Vet inte riktigt vart jag ska börja, söndag och måndag har verkligen varit händelserika dagar!!

Men jag börjar med söndag!

Klockan tjugo i elva mötte jag nämligen Amanda vid Hauptbahnhof. Vi hade en jättetrevlig och rolig dag! Kul att du ville komma hit! Andra advent kanske jag kan åka till Oldenburg för då är familjen i Stuttgart!

Hursomhelst så är söndagar i Tyskland döda, och vi ville börja på Starbucks eftersom det regnade och blåste. Icke sa Nicke, Starbucks ligger i nya gallerian och den var stängd.... Suck Germany!!!
Vi gick till standardstället istället, World Coffe, haha. Så gick vi till gamla stan, såg kyrkan på Osterstrasse som blev sönderbombad under andra världskriget, och just igår var det 70 år sen kristallnatten så det var ljus och blommor där.


"Unseren Toten" står det, det betyder "Våra döda" och det är en gravsten för alla de 6700 som saknas efter bombnatten den 9 oktober 1943, då bombades nästan hela Hannover ner. Det är bara skalet av kyrkan kvar och det ni ser i fönstren är från kyrkan, dom har hängt fast dom.


Ankorna i dammen bakom rådhuset. Efter gamla stan gick vi dit. De före oss matade ankorna och ni ser ju vad som hände sen, haha. Dom följde efter dom länge!


Amanda framför Hauptbahnhof!


Nya gallerian "Ernst-August-Galerie" Ernst August heter prinsen av Hannover, för den som undrar, hehe. När jag kom hit i juli var detta bara en enda stor byggarbetsplats och jag tänkte "Haha, ofta ni hinner bygga klart det till 15 oktober", men det fick jag för, haha!


Hannover, Ernst-August-Platz, by night


Amanda vid Operahuset

Hade som sagt jättekul, men oj vad trött jag var på kvällen. Glömde helt bort att tända ett ljus för lilla Maja igår, därför brinner ljuset för henne i mitt fönster ikväll! Jag hoppas alla bilarna här utanför ser det, för det är bara Majas ljus!


Så kommer vi till måndag då. Jisses.

Jag hade helt glömt bort att jag skulle på möte inför kongressen nästa vecka i Bad Herrenalb. Så helt plötsligt säger G att vi allihop ska klä på oss och åka in till M:s kontor. G lämnar mig vid hans kontor och gissa om jag mer eller mindre får en chock. Jag ska tydligen vara med på M:s kontorsmöte med alla hans jobbarkompisar! Och tydligen var han chefen också! Hahaha! Hade jag ingen aning om!!
Så mycket information om kongressen fick jag inte... Bara att de hämtar mig här utanför klockan kvart i åtta nästa onsdag, hehe.

Ja och nu ikväll har vi varit på St. Martin. Alltså när vi gick med laternorna. Jag har alltihop på film, tyvärr inga bilder. Men vi var först i kyrkan (har inte varit i en kyrka sen maj 2008 på Johans konfirmation). Kan säga att det här inte alls var samma sak! Det var riktigt intressant när prästen pratade. Dock kändes det lite konstigt att han hade jeans och fleecetröja på sig... Tänk kyrkoherden i Torsby liksom, haha.
Sen gick vi en liten promenad med lyktorna. Min lykta lyste så fint först. Efter ett tag slocknade ljuset och efter ytterligare ett tag blåste hela dekorationen bort så det blev bara en plastmugg kvar, hahahaha!!
Sen kom vi tillbaka till kyrkan och de hade en eld där och barnen fick bröd i form av en man.

Nu är jag jättetrött efter den här krävande dagen, och imorgon väntar en heldag med O. Men just nu är både jag och O inne i en bra period så det kommer gå bra imorgon, hoppas jag, hehe.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jeans och Fleecetröja?! Ja, det lär ha känts lite konstigt :p

2008-11-10 @ 21:23:58
Postat av: Emelie

Det är bara för att sverige är så katolskt av sig fast vi är protestanter :P

2008-11-10 @ 21:51:31
URL: http://eemmelie.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja tror att om lövenspets skulle ha vanliga kläder (i kyrkan) skulle han nog ha en polotröja som Konfirmations kerstin stickat i fjäsk till honom :D



Fina bilder föressten, längtar dit för å träffa dig och se allt som du ser! Torsby är lika grått som hagfors när det är regninga höstdagar.. usch

2008-11-10 @ 23:48:24
Postat av: Mirjam

Hej!

Har följt din blogg ett tag nu. Funderar själv på att åka till Tyskland som au pair nästa år, och håller på att leta efter en familj nu.

Hur kom du i kontakt med din au pair-familj? Genom någon agentur, eller över internet på egen hand?

Tacksam för svar! :)

2008-11-11 @ 20:27:17
URL: http://www.kettilsdotter.se/blog

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback