Kindergarten vs. dagis

Idag var det öppet hus på Kindergarten så jag följde med dit och tittade lite. Kul att jämföra svenska och tyska dagis. Tamires och hennes familj var också där.

Om man ska jämföra svenska och tyska dagis så är båda två större till ytorna beroende på hur man ser det. I Sverige är man uppdelad i grupper när man är inomhus, punkt slut, man har ingenting med de andra att göra alls då, bara när man är ute.
Här hade grupperna en gemensam samling och ett eget grupprum där man lekte, de andra sakerna konstrum, teaterrum, byggrum, sagohörna etc. Delade man med de andra grupperna.
I Sverige har som sagt varje grupp sitt eget, men då har man allt på de få rum man har. Man gör alltså teatern, målandet, byggandet, lekandet på samma plats. Här har man ett rum för vad man vill göra.

Utomhus är ytorna större i Sverige (det hade man ju kunnat vänta sig då, det är ju Tyskland). Men jag tycker på den lilla ytan är det roligare saker att göra här (i barnens synpunkt alltså ;P) Det fanns ju hur mycket som helst, och är mycket lummigare osv. I Sverige var det en enorm sandlåda, en rutschkana och sen en stor gräsmatta...

Jaja, intressant var det i alla fall. :P O börjar där nästa år.

Nu ska jag mest ta det lugnt och kanske ta en promenad. Idag har jag varit här i två månader förresten :)

Kommentarer

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback