Münster

Ja mammsen, det är det här MÜNSTER är känt för ^^

Principalmarkt, så som husen står där, kan inte förklara riktigt hur dom står, men du ser ju själv ^^


Det var jättemycket folk den här dagen! Människor överallt, men det var flera olika tävlingar så det berodde nog på det.


Här ser ni också hur husen står på rad. Och Münster är visst känt, jag VET att TorsbyBuss har resor dit när det är julmarknad. G sa att vi kanske skulle åka tillbaka till Münster innan jul och gå på julmarknaden för den är tydligen väldigt bra :)


Det är här en stor fördel med Tyskland! Varje lördag och även en hel del veckodagar finns det olika marknader med frukt och grönsaker! Det är annat än Icas Brasilien äpplen! Tycker det är jättemysigt att gå på dom marknaderna även om man inte handlar något. Allt ser så färgglatt ut


Jag var kulturell och besökte domkyrkan ^^ Det här är ett berömt astrologiur. Förstod mig inte riktigt på det, men det var berömt så nu har jag sett det och har ett kort på det xP


Münster är en jättekatolsk stad (familjen vi bodde hos var också katoliker). Och det var kyrkor överallt och det här är Lambertikirche. Det fanns en historia om den kyrkan som G berättade för mig, men tyvärr förstod jag inte allt och nu har jag glömt det >_> Men det var någonting med det som ni kanske känner igen, hunden, katten och tuppen som står på varandras ryggar. Tror det var de djuren i alla fall xP


Såhär såg fönstren ut inifrån. Var inte säker på om man fick fota (det fick vi ju lära oss en gång för alla i Rom) så jag slängde upp kameran tog ett kort och la ner den igen. Inte så jättelätt att vara diskret med min men ^^


Floden Aa, inte så mycket vatten. Eller det kanske är ån Aa. I alla fall går den till Aasee som ligger i Münster.

Såg en kille med Sverige tröja när jag var där!!! Vågade dock inte fråga om han var svensk xP

Jag var även in på Landesmuseum och där fick jag inte fota. Det fanns bara Barock och religiös historia som var öppet... Jaja, jag gick in i alla fall, bara för att.
Okej, jag måste erkänna att där hade jag FAKTISKT lite glädje av latinet. Då kunde jag nämligen se om jag förstod vad som stod på en del tavlor... Vilket jag inte gjorde :P
Dessutom tänkte jag "Herregud, vi var in på tio såna här museum med bara sten, sten och sten i Rom varje dag, och nu gör jag det här FRIVILLIGT!!"

Dessutom kom en man fram och frågade mig om jag tillhörde klassen från Lemförde... Neeej... och jag är FAKTISKT över sexton år så man kan faktiskt säga SIE till mig och inte DU. Ser jag verkligen ut att vara tolv år?? -.- Buhuuu, jag fyller nitton om tjugofyra dagar!!

Kommentarer

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback