11 september

Imorse när jag vaknade tänkte jag "Nu är det elfte september igen".

Tänkte bara på att det är sju år sen flygplanen kraschade i World Trade Center. Hade ingen tanke om att det var fem år sen Anna Lindh blev mördad förrän jag såg det på Aftonbladet.
(Det började ringa varningsklockor i mitt huvud idag också när jag visste att Steinmeier är Tysklands utrikesminister, men jag kom inte på vad Sveriges utrikesminister heter, och kom dessutom på att jag inte vetat det på två år!!)

Kommer ihåg den dagen 2001 så väl. På morgonen när vi skulle gå till skolan (vi gick i sexan i Oleby) pratade Jenny om ett tredje världskrig!
Jenny följde med hem och hur Malin kom hem minns jag inte. Vet bara att vi satt i soffan i tv-rummet och kollade på "Barnen på Luna" (nostalgi, haha). Vi gjorde frisyrer på varandra när mamma kom hem från jobbet, uppjagad och stack in huvudet och sa "Kolla på tv:n vad som har hänt".
Vi som då var tolv år gamla knäppte över till kanalen och hade naturligtvis ingen aning om vad World Trade Center var för byggnad. Så vi knäppte tillbaka igen.

Först senare insåg jag att det var något hemskt som hänt när mamma tvingade iväg mig att sälja Pandasaker, och i varje hus vi var in i ojade de sig över vad som hänt och tv:n stod på i varje hus.
Så när jag kom hem kollade jag också på tv:n.
Nästa dag slog jag upp engelskaboken och det första jag får se är en bild av World Trade Center, och då visste jag vad det var för byggnad.


2003 var jag hos mormor och morfar när mormor satt vid tv:n och sa att Anna Lindh hade blivit knivskuren. Minns att det var en typisk höstdag och att det var fint väder.
Nästa dag hade vi haft idrott och på engelskan med Marianne fick vi reda på att hon hade dött. Det var i åttan alltså, på Frykenskolan.
Kommer ihåg att mamma sa på kvällen att hon förstod det redan på morgonen att hon hade dött när de sa att de fortfarande opererade henne på tv:n. Att levern var ett stort organ som behövde mycket blod.

Nu är det fem och sju år sedan, tiden går fort, fast det händer mycket på vägen...

Nu är det så fruktansvärt varmt här! Sitter i t-shirt med öppna fönster och det är varmt! Var säkert 19 grader när jag åkte från tyska kursen och hem. Och när vi var på Lister Platz var det säkert 23 grader (stackars R satt och frös!)

Kommentarer

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback