In München steht ein Hofbräuhaus...

Okej, först och främst vill jag bara upplysa om att just för tillfället står inte Sverige högt på min lista. Detta efter att min kära kusin klarat halkbanan och upplyste mig över alla tydligen, nya regler vad gäller körkortstagande. Och åter igen svär jag över Sveriges (j***la) system som gjorde att jag måste börja om på ruta noll när jag kommer tillbaka.
Tack Sverige, jag älskar inte detta land just nu.

Så tillbaka från München, tack Erik för de kloka orden ^^ Ska ta dom till mig och inte glömma det ;) 
I München var det iskallt! Här hade barnen gått i t-shirt på lekplatsen medan jag och O satt på en öde lekplats i Aying utanför München huttrande i regn och andades vitt!
Att se några Alper var det inte tal om, som man annars tydligen kan. Buhuu jag hade sett fram emot det! Meen jag kommer tillbaka, lita på det München!


När vi klev av S-bahn (varför i hela friden bygger man en flygplats som påstås tillhöra München, en timme från stan?!) på Ostbahnhof var det iskallt och regn, vi missade vår S-bahn med en halv sekund och fick vänta 20 minuter till, men på det Gasthof (vad är det på svenska, egentligen?) hämtade oss med bil så vi slapp gå den vägen.


Att komma till hotellet var som att kliva in i Sällskapsresan, jag bara väntade på att Stig-Helmer skulle kliva genom dörren, haha. Musiken, tyskarna, personalen i drindl, inredningen.
Hotellet är det ovan, och ni kan även se Maibaum, den vita och blåa där som jag kapade av. Den är egentligen lång och är typisk för bayerska gasthof.


Blir det mer Bayerskt än såhär? Tror inte det? Hohenschäftlarn söder om München.
Det slog mig också att allt det som är typiskt för Bayern, anser svenskarna vara hela Tyskland. Och det är fel, fel, fel. Det är i princip bara Bayern som ser ut så här, resten av Tyskland (som är myycket större än Sverige) ser inte ut såhär. Så att komma till Bayern, var att komma till Tyskland som svenskarna ser det. Enligt dom finns det nog inte så mycket typiskt tyskt i Hannover.


Rådhuset på Marienplatz. Symbolen för München. Tyvärr missade jag klockspelet som går klockan elva varje dag :( I hörnet kan ni se en guldängel, och två runda torn, det är Frauenkirche, en annan symbol för München.


Fischerbrunn vid rådhuset.


Ja då är man i München, i bakgrunden är Frauenkirche tornen igen, det här är huvudshoppinggatan mellan Karlsplatz och Marienplatz.


Chinesicher Turm i Englischer Garten mitt i München. Letade länge, länge efter tornet och när jag väl hittat det insåg jag att jag som vanligt gått runt i cirklar, hade jag gått den rätta vägen hade jag nog tjänat 45 minuter... Suuuck :P


BMW Welt

Jag handlade inte så mycket, meeen jag handlade en sån påse som gamlingar har när dom handlar (som ALLA i Tyskland använder, vilket är snällt mot miljön, ja ni hör ju vilket land jag föredrar idag).
På den påsen står det "Viktualienmark München" Så det ska jag komma hem med till jul och gå och handla på Toria med! Hahaha!

Köpte också något som såg ut som pepparkakor fast mycket tjockare och med glasyr på. Köpte en som det stog "Grüsse aus München" på. De var inte alls goda >_> Så det blir inga problem med att spara den där "Grüsse aus München" kakan som sovunier från München i framtiden, hehe.


Kommentarer

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback