Bildinlägg nr. 2: Till Malin

I inlägg nummer två laddar jag upp bilderna för att Malin ska få se, hehe! Titta noga nu syrran!


Jag och en gravsten vid judiska kyrkogården vid Schönhäuser Allee


En del av kyrkogården, dom hade bara lämnat den som den var när den blev sönderbombad och det växte murgröna överallt!


Vissa stenar låg ner, och många var halva eller spruckna


Fredrik var tvungen att ha mössa på huvudet, kommer inte ihåg vad dom heter...


Fredrik och Tanja på judiska muséet


Varje ansikte symboliserar en jude...

Sorry Malin men mer bilder än så hade jag inte, batteriet tog slut när jag tog den här bilden...

Du kan gå in och läsa på mli00 på resdagboken.se

Kommentarer
Postat av: jennie

heter det inte typ kalott, eller nånting? x) Mössan alltså..!

Uh, hemska bilder ändå. Måste vara mäktigt att gå där? :P

2009-10-04 @ 13:52:37
URL: http://eightfebruary.blogg.se/
Postat av: emelie

ingen aning vad den heter och jag har läst religion A och B :P

det var det största intrycket från muséet när man skulle gå över dom där... usch!!

2009-10-05 @ 08:44:38
URL: http://eemmelie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det uttalas kippa på hebreiska. Ansiktena är en symbolik för det uppenbara, men jag hade nog skrivit 'människa' framför 'jude'. Vet inte hur glad det där gjorde dig...i långa loppet kanske. //Anabell

2009-10-07 @ 20:46:12
Postat av: emelie

aha... jag fattade det som dom symboliserade judarna under andra världskriget... tanja läste även på texten och då stod det att alla tomma rum symboliserade judiska hem som blivit tomma när de förts bort. men jag kanske missuppfattade det. hann inte skriva nån beskrivning när jag la in inlägget, skrev mer om det på resedagboken.

men det kanske är klumpigt uttryckt...



ha det bra! /emelie

2009-10-08 @ 08:06:59
URL: http://eemmelie.blogg.se/

Skriv en rad här så blir jag glad! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback